ČASOPIS ČESKÉ PEDIATRICKÉ SPOLEČNOSTI A SLOVENSKEJ PEDIATRICKEJ SPOLOČNOSTI

Čes-slov Pediat 2023, 78(4):224-230 | DOI: 10.55095/CSPediatrie2023/039

Evaluácia programu sociálneho a emocionálneho učenia Zippyho kamarátiPůvodní práce

Dorota Nováková, Alexandra Bražinová
Ústav epidemiológie, Lekárska fakulta Univerzity Komenského v Bratislave

Úvod: Významnou súčasťou duševného zdravia je emocionálna inteligencia, ktorá predstavuje schopnosť presne vnímať, zhodnotiť, vyjadriť a spracovať emócie, ako aj kapacitu využiť pocity pre intelektuálny rast. Základnú sadu týchto zručností sa môžu deti naučiť v programoch sociálneho a emocionálneho učenia, medzi ktoré patrí aj na Slovensku a v Česku realizovaný medzinárodný program Zippyho kamaráti. V programe Zippyho kamaráti sa deti učia spracovať pocity, komunikovať, nadväzovať a udržiavať priateľstvá, riešiť konflikty, zvládať záťažové situácie, rozvíjať empatiu.

Cieľ: Systematická vedecká evaluácia programu Zippyho kamaráti implementovaného na základných školách v Slovenskej republike u 6-8 ročných detí.

Metódy: Vedecká evaluácia programu Zippyho kamaráti prebiehala na dvoch úrovniach. Prvej úrovne sa zúčastnilo takmer 400 žiakov z 1. a 2. ročníka zo 14 základných škôl z celého Slovenska. Evaluácia prvej úrovne prebiehala na základe techniky "Nakresli a napíš". Druhej úrovne sa zúčastnilo 128 žiakov z 1. a 2. ročníka z 5 základných škôl. Vedecké hodnotenie druhej úrovne prebiehalo na základe štandardizovaného dotazníka. Zber dát prebiehal od septembra 2019 do novembra 2022.

Výsledky: Po porovnaní výstupov detí pred začatím a po skončení programu pozorujeme u zapojených detí posun od dôrazu na materiálne hodnoty k väčšej empatii a bohatšiemu vnútornému prežívaniu. Po skončení programu kladú deti väčší dôraz na zdravie blízkych a vzťahy s rovesníkmi, sú viac schopné oceniť druhého, riešiť situácie, spolupracovať a pomáhať iným.

Záver: Programy sociálneho a emocionálneho učenia napomáhajú v podpore celkového duševného zdravia a zdravého vývoja dieťaťa.

Klíčová slova: duševné zdravie detí, sociálne a emocionálne zručnosti, evaluácia, SEL, Zippyho kamaráti

Zveřejněno: 1. červenec 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nováková D, Bražinová A. Evaluácia programu sociálneho a emocionálneho učenia Zippyho kamaráti. Ces-slov Pediat. 2023;78(4):224-230. doi: 10.55095/CSPediatrie2023/039.
Stáhnout citaci

Reference

  1. . WHO, World Health Organization. Concepts in mental health. Dostupné na: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response
  2. Oh DL, Jerman P, Silvério Marques S, et al. Systematic review of pediatric health outcomes associated with childhood adversity. BMC Pediatr 2018; 18(1): 83. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Solmi M, Radua J, Olivola M, et al. Age at onset of mental disorders worldwide: large-scale meta-analysis of 192 epidemiological studies. Molecular Psychiatry 2022; 27: 281-295. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Harrison L, Carducci B, Kleid JD, et al. Indirect effect of COVID-19 on child and adolescent mental health: an overview of systematic reviews. BMJ Global Health 2022; 7(12). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Jurík J, Trebatická J, Matzová Z, et al. Vplyv lockdownu a online výučby počas pandémie covidu-19 na duševné zdravie slovenských adolescentov. Čes-slov Pediat 2022; 77(3): 148-157. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Kralova M, Brazinova A, Sivcova V, Izakova L. Mental health of the Slovak population during COVID-19 pandemic: A cross-sectional survey. World J Clin Cases. 2022; 10(25): 8880-8892. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Mayer JD, Salovey P, Caruso DR. Emotional intelligence: Theory, findings, and implications. Psychological Inquiry 2004; 60: 197-215. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Lawson GM, McKenzie ME, Becker KD, et al. The core components of evidence-based social emotional learning programs. Prev Sci 2019; 20(4): 457-467. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Cristóvao A, Candeias A, Verdasca J. Social and emotional learning and academic achievement in Portuguese schools: a bibliometric study. Front Psychol 2017; 8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Žufníček J, Gricová J, Běláček J, et al. Zpráva z evaluace programu Zipyho kamarádi v ČR. Ministerstvo zdravotnictví ČR 2020. Dostupné na: https://zipyhokamaradi.cz/wp-content/uploads/2020/02/Zipyevaluace_zprava_CZloga.pdf
  11. Creswell C, Shum A, Pearcey S, et al. Young people's mental health during the COVID-19 pandemic. Lancet Child Adolesc Health 2021; 5(8): 535-537. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Trimbos Institute. An evaluation of the Zippy's Friends and Apple's Friend programmes. Dostupné na: https://www.partnershipforchildren.org.uk/uploads/Files/evaluation/Trimbos %20Evaluation.pdf
  13. Clarke A. M. An evaluation of Zippy's Friends, an emotional wellbeing programme for children in primary schools. Dostupné na: https://www.partnershipforchildren.org.uk/uploads/Files/evaluation/Thesis_Aleisha %20Clarke.pdf
  14. Holen S, Waaktaar T, Lervåg, et al. The effectivness of a universal school-based programme on coping and mental health: a randomised, controlled study of Zippy's Friend. Int J Experiment Edu Psychol 2012; 32(5): 657-677. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Durlak JA, Weissberg RP, Dymnicki AB, et al. The impact of enhancing students' social and emotional learning: a meta-analysis of school-based universal interventions. Child Dev 2011; 82(1): 405-432. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Lamboy B, Beck F, Tessier D, et al. The key role of psychosocial competencies in evidence-based youth mental health promotion: academic support in consolidating a national strategy in France. Int J Environ Res Public Health 2022; 19(24). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.