ČASOPIS ČESKÉ PEDIATRICKÉ SPOLEČNOSTI A SLOVENSKEJ PEDIATRICKEJ SPOLOČNOSTI

Čes-slov Pediat 2022, 77(3):148-157 | DOI: 10.55095/CSPediatrie2022/018

Vplyv lockdownu a online výučby počas pandémie covidu-19 na duševné zdravie slovenských adolescentovPůvodní práce

Juraj Jurík, Jana Trebatická, Zuzana Matzová, František Böhmer
Klinika detskej psychiatrie Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a Národného ústavu detských chorôb, Bratislava

Úvod: V marci 2020 bola vyhlásená celosvetová pandémia infekčného ochorenia covid-19 a v rámci snahy obmedzenia šírenia tohto vírusu došlo k zatvoreniu škôl a k prechodu na online výučbu. Táto štúdia mala za cieľ zistiť vplyv ochorenia covid-19 a s ním spojených opatrení na duševné zdravie detí a adolescentov na Slovensku.

Metodika: Na Klinike detskej psychiatrie LF UK a NÚDCH sme zostavili sebaposudzovací dotazník na hodnotenie online výučby, denného režimu a duševného zdravia detí a adolescentov v období lockdownu, zahŕňajúc otázky na porovnanie s obdobím pred lockdownom. Zber dát prebiehal od 1. 6. 2021 do 30. 6. 2021.

Výsledky: V kategórii adolescentov (13-18 rokov) bolo v štúdii zahrnutých 1825 respondentov. V porovnaní s obdobím pred lockdownom sme v období lockdownu zaznamenali pokles nálady, pociťovanej energie, možnosti vykonávať aktivity a nárast pociťovanej tenzie (všetky p = < 0,001). Prítomnosť samotného ochorenia covid-19 nemala vplyv na skúmané parametre duševného zdravia adolescentov (p = > 0,05). Výrazná zmena v dennom režime - nutnosť online výučby - mala v závislosti od spokojnosti respondentov s touto zmenou významný vplyv na skúmané parametre duševného zdravia.

Záver: Respondenti v tejto štúdii pociťovali v období lockdownu zhoršenú náladu, znížené množstvo energie, zníženú celkovú psychickú pohodu a zvýšenú tenziu. Samotné ochorenie covid-19 nemalo významný vplyv na skúmané parametre duševného zdravia respondentov, kým online výučba v závislosti od spokojnosti respondentov s touto formou výučby mala signifikantný vplyv na skúmané parametre duševného zdravia.

Klíčová slova: covid-19, pandémia, lockdown, duševné zdravie, deti, adolescenti, online výučba, dištančné vzdelávanie, nálada

Zveřejněno: 1. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jurík J, Trebatická J, Matzová Z, Böhmer F. Vplyv lockdownu a online výučby počas pandémie covidu-19 na duševné zdravie slovenských adolescentov. Ces-slov Pediat. 2022;77(3):148-157. doi: 10.55095/CSPediatrie2022/018.
Stáhnout citaci

Reference

  1. WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19. [online]. 2020-03-11. Dostupné na: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020.
  2. Covid-19: Slovensko pozná pacienta 0. [online]. Dostupné na: https://www.uvzsr.sk/index.php?option=com_content&view=article&id=4064:covid-19-slovensko-pozna-pacienta-0q&catid=250:koronavirus-2019-ncov&Itemid=153.
  3. Camacho-Zuñiga C, Pego L, Escamilla J, Hosseini S. The impact of the COVID-19 pandemic on students' feelings at high school, undergraduate, and postgraduate levels. Heliyon 2021; 7(3): e06465. doi: 10.1016/j.heliyon.2021.e06465. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Covid-19: Krízový štáb zavádza prísne opatrenia, zatvárajú sa školy, letiská. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky. [online]. 2020-03-12. Dostupné na: https://www.health.gov.sk/Clanok?koronavirus-opatrenia-sprisnene.
  5. Od 1. júna sa časť detí a žiakov bude môcť vrátiť do škôl. [online]. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR. 2020-05-18. Dostupné na: https://www.minedu.sk/od-1-juna-sa-cast-deti-a-ziakov-bude-moct-vratit-do-skol/.
  6. Otváranie škôl pokračuje, rodičia budú môcť poslať do tried aj staršie deti. [online]. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR. 2020-06-09. Dostupné na: https://www.minedu.sk/otvaranie-skol-pokracuje-rodicia-budu-moct-poslat-do-tried-aj-starsie-deti/.
  7. Ravens-Sieberer U, Kaman A, Erhart M, et al. Impact of the COVID-19 pandemic on quality of life and mental health in children and adolescents in Germany. Eur Child Adolesc Psychiatry 2021. doi: 10.1007/s00787-021-01726-5. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Shah K, Mann S, Singh R, et al. Impact of COVID-19 on the mental health of children and adolescents. Cureus 2020; 12(8): e10051. doi: 10.7759/cureus.10051. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Zhou SJ, Zhang LG, Wang LL, et al. Prevalence and socio-demographic correlates of psychological health problems in Chinese ado-lescents during the outbreak of COVID-19. Eur Child Adolesc Psychiatry 2020; 29(6): 749-758. doi: 10.1007/s00787-020- 01541-4. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Xie X, Xue Q, Zhou Y, et al. Mental health status among children in home confnement during the coronavirus disease 2019 outbreak in Hubei province. JAMA Pediatrics China 2020. doi: 10.1001/jamap ediatrics.2020.1619. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Zhou SJ, Zhang LG, Wang LL, et al. Prevalence and socio-demographic correlates of psychological health problems in Chinese adolescents during the outbreak of COVID-19. Eur Child Adolesc Psychiatry 2020; 29(6): 749-758. doi: 10.1007/s00787-020- 01541-4. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Ezpeleta L, Navarro JB, de la Osa N, et al. Life conditions during COVID-19 lockdown and mental health in spanish adolescents. Int J Environ Res 2020. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Pujia R, Ferro Y, Maurotti S, et al. The effects of COVID-19 on the eating habits of children and adolescents in Italy: a pilot survey study. Nutrients 2021; 13: 2641. doi: 10.3390/nu13082641. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Van Vuuren C, Wachter G, Veenstra R, et al. Associations between overweight and mental health problems among adolescents, and the mediating role of victimization. BMC Public Health 2019; 19. doi: 10.1186/s12889-019-6832-z. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Rodgers RF, Lombardo C, Cerolini S, et al. The impact of the COVID-19 pandemic on eating disorder risk and symptoms. Int J Eat Disord 2020; 53(7): 1166-70. doi: 10.1002/eat.23318. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Zhang J, Paksarian D, Lamers F, et al. Sleep patterns and mental health correlates in US adolescents. J Pediatrics 2017; 182: 137-143. doi: 10.1016/j.jpeds.2016.11.007. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Hestetun I, Veel Svendsen M, Oellingrath IM. Sleep problems and mental health among young Norwegian adolescents. Nord J Psychiatry 2018; 72: 578-585. doi: 10.1080/08039488.2018.1499043. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Racine N, McArthur BA, Cooke JE, et al. Global prevalence of depressive and anxiety symptoms in children and adolescents during COVID-19: a meta-analysis. JAMA Pediatr 2021; 175(11): 1142-50. doi: 10.1001/jamapediatrics.2021.2482. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.